5 redenen waarom jij je zo moe en energieloos voelt

 

Ben je weleens moe en energieloos? Heb je bijvoorbeeld moeite met uit bed komen of kun je de dag pas aan nadat je een sterke bak koffie op hebt? En heb je vaak last van de bekende after-lunch of after-dinner dip? Als je iets tegen je vermoeidheid of energieniveau wilt doen dan is het allereerst belangrijk te weten wat de oorzaken hier van kunnen zijn. Ik beschrijf in deze blog de 5 redenen die hieraan ten grondslag kunnen liggen. 
 

1.     Je krijgt te weinig noodzakelijke voedingsstoffen binnen 

Wanneer je lichaam te weinig of juist teveel verkeerde voedingsstoffen binnenkrijgt – doordat je een te eenzijdig eetpatroon hebt – dan bouwt je lichaam tekorten op. Tekorten opbouwen klinkt wat tegenstrijdig, maar hiermee bedoel ik: Je lichaam heeft voedingsstoffen nodig om goed te blijven functioneren. Alle organen in je lichaam hebben allemaal eigen specifieke functies die afhankelijk zijn van voedingsstoffen als vetten, eiwitten, mineralen, vitamines en water. 

“Voorbeeld: Een lever heeft bijvoorbeeld zink, vetten en eiwitten nodig om te ontgiften, maar ook om energie om te zetten en de afgifte van gal in de darmen te activeren.  De lever heeft voedingsstoffen nodig die de afgifte van gal activeren in de darmen. Via de gal brengt de lever afvalstoffen in de darmen, die daarna door de darmen worden afgevoerd. Een goede afgifte van gal zorgt weer voor een goede stoelgang.” 

2.     Je lichaam blijft in een stressituatie 

Wanneer je lichaam te weinig voedingsstoffen op wat voor manier dan ook binnenkrijgt, gaat je lichaam concessies maken. Je lichaam wil namelijk al-tijd overleven. Het staat nog in de oer-stand van: fight or flight. Wanneer er een leeuw voor je neus staat, moet je kunnen vechten of vluchten. En daarom gaan de voedingsstoffen die wél aanwezig zijn, naar de organen die ervoor zorgen dat je kunt overleven. 

En daarvoor doet je lichaam er alles aan doen om er voor te zorgen dat je hart blijft pompen. Wanneer je hart voldoende bloed kan blijven pompen, kun jij vechten of vluchten voor de leeuw.  In zo’n stresssituatie vind je lichaam het niet noodzakelijk om je dan erg happy te laten voelen. Of om goed je eten te kunnen verteren. Of voldoende energie aan te maken om nieuwe plannen te maken en vooruit te denken. Deze functies vinden wijerg belangrijk, maar zijn niet noodzakelijk om te overleven.

Tegenwoordig komen we niet zo snel meer een leeuw tegen, maar ons lichaam reageert nog steeds hetzelfde op een stresssituatie, bijvoorbeeld die deadline voor volgende week, tentamens die eraan gaan komen of dat vervelende gesprek. Dit vraagt (onbewust)veel energie van je lichaam, waardoor er minder energie over is om je enthousiast te maken en dat je erop uit wilt. 

adult-blur-caucasian-941555-2.jpg

3.     Je een voedingspatroon hanteert met (onbewust) veel suikers & koolhydraten

Wanneer je onbewust veel suikers & koolhydraten binnenkrijgt, moet je lichaam hard aan het werk. Suikers & koolhydraten (worden omgezet in glucose) zorgen ervoor dat je bloed zoeter wordt. Dit is niet helemaal gunstig voor het lichaam. Je bloedsuikerspiegel krijgt vervolgens een piek en waarop het lichaam vervolgens het hormoon insuline aan maakt om de bloedsuikerspiegel weer stabiel te krijgen.

Juist door die pieken en dalen van je bloedsuikerspiegel kun je je erg moe en energieloos voelen. Je herkent het misschien wel: afterdinner dip, afterlunch dip, 4 uur dip. Dit zit in pasta’s, aardappels, rijst, brood, crackers, snoep, koekjes, ‘energie’reepjes, kant-en-klare producten, pizza’s etc.

4.     Je minder vet, eiwitten en groentes binnenkrijgt

Vaak denken we dat suikers de enige manier is om energie binnen te krijgen voor je lichaam. Ja, je krijgt er tijdelijk even energie van. Maar zoals bij punt 1 is beschreven, zorgt dit ook juist voor een dip. Voor een langdurig energieniveau kun je ervoor zorgen om meer eiwitten en vetten binnen te krijgen. 

Dit zorgt daarnaast ook voor een voedzaam gevoel en dat je minder snel trek hebt op lange termijn. Daarnaast zorgt het voor een stabiele vetverbanding en een stabiel energieniveau. Eiwitten en gezonde vetten zitten voornamelijk in avocado’s, noten, eieren, zalm, makreel, haring, biologisch orgaanvlees, pitten, zaden, kokosvet, ghee.

Maar ook in verse, biologische & kleurrijke groentes zitten onwijs veel vitamines & mineralen. Al deze vitamines & mineralen hebben weer specifieke functies in het lichaam. Bijvoorbeeld zink & Vitamine B12 zijn nodig voor de energie-aanmaak. 

Bijvoorbeeld: wortels, boerenkool, rode kool, spinazie, zoete aardappel, knolselderij, ui, broccoli, witlof etc.

5.     Je minder water binnenkrijgt

 Het kan ook zijn dat je te weinig water binnenkrijgt. Misschien denk je met een paar glazen thee of kop koffie dat je er wel bent. Echter, bestaat ons lichaam voor 70% uit water. En water heeft onwijs veel functies in het lichaam – waaronder het aanmaken van energie. Wanneer je te weinig water binnen krijgt, zal je lichaam het uit reserves moeten halen. Wanneer dit op lange termijn gebeurt, zullen andere functies van andere organen ook achteruit gaan – waardoor je energiek, vrolijk & fit voelen niet op nummer 1 komt te staan.

Ongeveer 1,5 tot 2 liter water op dagelijks basis zul je je lichaam enorm mee helpen om alle functies van het lichaam goed te kunnen blijven uitvoeren. 

TIP: voeg ¼ tl ongeraffineerd zeezout toe voor extra mineralen en om het water beter in het lichaam te kunnen opnemen.

Benieuwd naar meer? Download gratis de E-guide In 4 stappen naar gezond eetgedrag

Liefs, Rachel

Disclaimer: En natuurlijk kunnen er nog meer dingen aan ten grondslag liggen. Misschien is je darmflora in onbalans of is je lichaam veel energie kwijt aan het ontgiften. Heel veel (vermoeidheids)klachten kunnen tot stand komen door een tekort aan voedingsstoffen. Raadpleeg een professioneel orthomoleculaire voedingsdeskundige voor meer persoonlijke informatie.

Blijf op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel