Zo eet je meer groente en fruit

 

Gastblog Robin & Naomi van Eat Live Travel

ZO EET JE MEER GROENTEN EN FRUIT

Wist je dat we in Nederland veel te weinig groenten en fruit eten? Slechts 8% van de volwassenen eet voldoende fruit  en maar 5% haalt de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groente op een dag. We weten allemaal wel dat het eten van fruit en groenten goed voor de gezondheid is. Maar waarom is dit nou eigenlijk zo gezond?

BELANGRIJKE VOEDINGSSTOFFEN

Door groente en fruit te eten krijgt je lichaam belangrijke nutriënten (voedingsstoffen)  binnen, zoals vitamines, mineralen en voedingsvezels. Vitamines en mineralen zijn stoffen die onmisbaar zijn voor een goede werking van ons lichaam. Een tekort van bepaalde vitaminen of mineralen kan ons ziek maken. In groente en fruit zit onder andere vitamine C, vitamine A, kalium, ijzer, calcium en foliumzuur. Elke groente en fruit bevat weer andere vitaminen en mineralen. Zo zijn kiwi’s en citrusvruchten rijk aan Vitamine C, goed voor de weerstand, en zijn groene bladgroenten weer rijk aan calcium, goed voor opbouw en onderhoud van de botten. De hoeveelheden voedingsstoffen verschillen dus erg tussen de verschillende groentesoorten. Daarom is het erg belangrijk om te blijven variëren!

OPLOSBARE VEZELS

Groenten en fruit bevatten ook veel vezels. Vezels zijn ontzettend belangrijk voor een gezonde darmwerking, ze houden vocht vast waardoor de stoelgang soepel verloopt en je niet verstopt raakt. Verder verzadigen vezels goed waardoor je sneller en langer vol zit! Geen enkel dierlijk product bevat vezels, alleen planten bieden ons dat. Van alle vezels die planten bieden zijn de oplosbare vezels van groente en fruit het gezondst.

RIJK AAN WATER

Water is, zoals we allemaal wel weten cruciaal voor een goede gezondheid. Zonder water raken we uitgedroogd en merken we onmiddellijk symptomen: hoofdpijn, moeheid, slecht humeur. Wie structureel uitgedroogd is bouwt chronische klachten op. Groente en fruit bestaat voornamelijk uit water. Het water uit groenten en fruit is rijk aan mineralen en werkt ontzurend. Wie dus royaal groente en fruit eet krijgt gelijk veel water van hoge kwaliteit binnen. Wanneer je slowjuice sapjes drinkt van groente en fruit krijg je ongemerkt ook ontzettend veel vocht binnen en alle bijbehorende vitaminen en mineralen!

VOORKOMEN VAN ZIEKTEN

Uit allerlei onderzoeken blijkt dat het eten van groente en fruit ervoor zorgt dat je minder kans hebt om bepaalde ziekten te krijgen. Mensen die veel groente en fruit eten hebben een lager risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Daarnaast is er ook een verband tussen de consumptie van groente bladgroenten en een lager risico op diabetes type 2. Als iedereen in Nederland elke dag 250 gram groente en 2 stuks fruit zou eten dan kunnen er per jaar ongeveer 5000 sterfgevallen door hart- en vaatziekten, 18.000 hartinfarcten en beroerten en 2300 mensen die sterven aan kanker worden voorkomen. Shocking!!

zo-eet-je-meer-groente-en-fruit-tips

ZO EET JE MEER GROENTEN EN FRUIT

Nu is het allemaal wel leuk en aardig dat je weet waarom het eten van groente en fruit zo gezond is, maar in de praktijk blijkt het vaak nog erg lastig om aan de aanbevolen hoeveelheid te komen. Toch is het minder lastig dan je denkt want er zijn een aantal simpele tips en tricks die ik je nu ga geven!

BEGIN JE DAG MET EEN GROENE SMOOTHIE OF EEN KOUDGEPERSTE JUICE

Wanneer je een kilo groenten en fruit in een slowjuicer of blender gooit komt er een heerlijk vers sapje uit en krijg je gelijk al een flinke berg vitaminen en mineralen binnen!

VERSTOP STIEKEM GROENTEN IN JE GERECHT

Groenten kun je makkelijk verwerken in veel gerechten zonder dat je eigenlijk echt proeft. Wanneer je bijvoorbeeld een tomatensaus maakt kun je heel makkelijk stiekem wat extra groenten in de saus verwerken. Gooi de saus in de blender en je zult er niks van merken.

NEEM GROENTEN EN FRUIT ALS TUSSENDOORTJE

Zorg er altijd voor dat je wat mini komkommertjes, tomaatjes, worteltjes meeneemt met een lekkere dip (zoals hummus). Stop daarnaast altijd een banaan of appeltje in je tas als snack. Zo voorkom je dat je verleid wordt door ongezondere snacks. 

GROENTEN OF FRUIT ALS basis voor je salade 

Wanneer je luncht, kies dan voor een salade die boordevol verse groentes en fruit zitten. bijvoorbeeld komkommer, spinazie, appel, bleekselderij, witlof en blauwe bessen.voorbeeld stukjes komkommer of tomaat op je sandwich of rol wat spinazie door je wrap.

Gastblog geschreven door Naomi & Robin van www.eatlivetravel.nl

Vind je het lastig om aan de aanbevolen hoeveelheid groentes te komen? Het is minder lastig dan je denkt. Er zijn namelijk een aantal simpele tips en tricks. Wil je deze tips en tricks ontvangen? Download dan de GRATIS E-guide: 5x tips voor meer groentes:https://www.foodyourthought.nl/5x-meer-groente.

Blijf op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn &  Pinterest. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel