3x tips voor het maken van een 'goede gewoonte'

 

Ik wil iedereen nog een heel gelukkig, gezond & energiek 2019 wensen (kan het nog ? ;-)) en dat je dit jaar weer veel mooie ervaringen mag mee maken, momenten waar je iets van kunt leren en een jaar vol nieuwe herinneringen. Ongetwijfeld zullen er momenten komen die je als minder leuk zal ervaren of waar je misschien geen zin in hebt of waar je een lichte angst voor ervaart - maar ook die gevoelens mogen er zijn.

Het begin van een nieuw jaar is ook een periode voor het stellen van nieuwe voornemens. Heb jij ze gemaakt? Vorig jaar beschreef ik al hoe ik denk over goede voornemens en dat het handiger is om een ‘goede gewoontes’ op te stellen - mocht je enige verandering willen inbrengen. Een voornemen zegt het eigenlijk al. Je neemt je iets je voor, maar de daadwerkelijke uitvoering zit er nog niet in.

blog-food-your-thought-doelen-gewoontes-voornemen-hoe-maak-je-doel-gewoonte-3-tips

Daarom stel ik voor mezelf goede gewoontes op. Gewoontes die bijdragen aan een gelukkig, gezond & energiek leven. Hieronder beschrijf ik 3 tips voor het maken van een goede gewoonte.

1. Kleine stapjes & herhaling
Maak het niet te groot en niet te veel. Dan wordt de kans vrij groot dat het niet ineenkeer zal lukken. Dit kan je een negatief gevoel geven, waardoor je alle ‘goede voornemens’ laat vallen. Maak ze daarom klein en behapbaar.

Voorbeeld voor als je misschien gezonder wilt eten:
1 - 2 week: Voeg meer groente toe aan je maaltijd. Door bijvoorbeeld vaker een soep of salade te maken. Bereid je maaltijd(en) voor. Bedenk van te voren een paar recepten die je wilt uitproberen.
3-4 week: Focus op het drinken van meer water. Neem 1-2 glazen bij het opstaan en voordat je aan een maaltijd begint.
5-7 week: Kijk of je minder kunt snacken en minder suikers kunt eten. Vervang je ‘vaste’ snack momenten met een gezond alternatief. Wijs gerust een koekje of een taart af. Je ‘wijst’ de persoon niet persoonlijk af, want hij/zij is dat koekje of taartje niet (als diegene zich er niet mee heeft geïdentificeerd ;-)).

Tip: Houd voor 1 week bij wat je op een dag eet. Download hier een GRATIS voedingsdagboek.

2. Waarom je het wilt
Formuleer waarom je het wilt. Pak gerust een schriftje en wijd daaraan deze goede gewoonte, zodat je er alles in kunt schrijven wat je maar wilt. En zodat je je proces goed kunt bijhouden. Een aantal hulpvragen die je jezelf hierbij kunt stellen:

- Waarom wil ik dit?
- Wat kan het me gaan opleveren?
- Hoe voel ik me als ik me deze gewoonte eigen heb gemaakt?

blog-food-your-thought-doelen-nieuwe-gewoonte-3-tips

3. Experimenteer
Zoals ik hierboven beschreef: maak kleine stappen en herhaal deze. Je kunt een plan maken voor 3 maanden of een halfjaar. Zo houd je het overzicht. Of misschien voor 1 maand. En wat mij ook altijd helpt: Is door het te zien als experimenteren. Ongetwijfeld dat het niet van een leien dakje gaan, anders had je het allang als gewoonte uitgevoerd.

Dus er zullen momenten komen dat het lastiger gaat. Of dat je even niet weet hoe je het moet aanpakken. Zie het als een experiment en probeer iets uit. Werkt het even niet? Dan kun je volgende week weer iets anders proberen. En dit kun je allemaal opschrijven in je schrift. Zodat je het proces alsnog kunt bijhouden - en achteraf zult zien dat je al onwijs veel hebt gedaan!

How about my own goals
In de vorige blog beschreef ik al welke (persoonlijke) doelen ik voor dit jaar heb opgesteld. Ik wil bijvoorbeeld graag leren salsa dansen, yoga doen en boksen proberen. Ik heb vorige week al verschillende e-mails eruit gestuurd en zal komende week verschillende proeflessen volgen.

Door het dus niet alleen je voor te nemen, maar ook daadwerkelijk acties te ondernemen wordt het een stuk realistischer. Belangrijk: je kunt je eerst van te voren bedenken wat ervoor nodig is om dat ‘doel’, ‘gewoonte’ of ‘voornemen’ te bereiken. Heb je specifieke producten nodig die het je gemakkelijker maken? Moet je iemand ervoor mailen? Of misschien heb je er een specifieke App voor nodig?

En dan blijft er nog 1 ding over…. en dat is door het gewoon te gaan doen! Neem actie. Maak (bewuste) keuzes. En kom stapje voor stapje, steeds dichterbij je nieuwe goede gewoonte. Heel veel succes & plezier gewenst!

Wil je verder op de hoogte bijven? Volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel