Hoe kom je meer uit je hoofd?

 

Je hersenen zijn ontzettend belangrijk. Althans, wij mensen vinden tegenwoordig onze hersenen ontzettend belangrijk. Hier doen we dan het liefst ook alles mee. We denken veel na, maken plannen en voor onze studie of werk moeten we scherp en gefocused zijn. En dan heb ik het nog niet eens over al die prikkels die je onbewust binnenkrijgt. Bijvoorbeeld via apps als Whatsapp, Facebook, Instagram, NU.nl en E-mail. En waarvan we ‘denken’ dat we die allemaal bij moeten houden.

Voortdurend bezig
Gedurende een dag zijn je hersenen voortdurend bezig. Écht rust gunnen we het bijna niet. Maar wat voor consequentie kan dit hebben? Onze hersenen raken uitgeput. We kunnen moeilijker schakelen, afschakelen en tot rust komen. Misschien herken je het wel; je hebt moeite met in slaap komen of juist om energiek wakker te worden.

Vrolijk en gezellig zijn kost je af en toe best veel energie en je zit veel in je hoofd. Gedurende een dag heb je een paar bakken koffie, energiedrankjes of ‘energieboost’ koekjes nodig om je er doorheen te slepen. Hierdoor krijgen je hersenen bijna geen rust.

blog concentratie food your thought

Verschuiving
Doe jij bepaald werk of een studie wat veel vraagt van je lichaam (je handen) of van je hersenen (je denken)? Vroeger gebruikte we voornamelijk onze handen. Het werk dat we deden, vroeg voornamelijk veel van je lichaam. Sinds internet en computers in opkomst zijn gekomen zijn we bijna allemaal veel meer met onze hersenen bezig. En hierdoor dus minder met ons lichaam.

Dit is een verschuiving die effect heeft op onze gezondheid en hoe je je voelt. Hierdoor kunnen ook de klachten als concentratieproblemen, minder focus en gevoelens als irritatie en je niet zo happy voelen sneller naar boven komen. 

food your thought blog concentratie focus rust

Uit je hoofd en in je lichaam
Waarom is het van belang om meer je lichaam te gebruiken? Om uit je hoofd te komen, is het handig om meer in je lijf te komen. Letterlijk door meer je lichaam te gebruiken. Dingen doen waar je niet over na hoeft te denken; zoals stofzuigen, creatief bezig te zijn, plaatjes uitscheuren, iets slopen, (moes)tuinieren, sporten, opruimen, wandelen, auto wassen, bladeren opvegen etc. Een bekende handeling uitvoeren, zonder erbij na te hoeven denken.

Hersenvoedsel
Én meer hersenvoeding eten. Hersenvoeding? Klinkt vrij astronautachtig, maar hiermee bedoel ik: jouw hersenen functioneren niet zomaar en hebben échte voedingsstoffen nodig. Jouw hersenen bestaan uit allerlei onderdelen, waarvan het bekendste: een neuronaal netwerk. Dit bestaat uit zenuwen(cellen). Zenuwen zorgen voor de communicatie tussen je hersenen en andere lichaamsdelen. Zenuw(cellen) worden gemaakt van eiwitten en vetten én hebben ook specifieke mineralen en vitamines nodig voor het goed blijven functioneren.

Dit is handig, zodat je neuronaal netwerk nieuwe verbindingen kan blijven maken en hiermee houdt je je hersenen flexibel. Dit is bevorderend voor je focus, concentratie en meer rust in je hoofd. Voeding als vette vis, eieren en groene bladgroentes zijn hierbij erg handig om meer in je voedingspatroon toe te passen. Net zoals het meer gebruikmaken van je lichaam.

blog food your through concentratie rust focus

Bij een tekort aan deze voedingsstoffen gaat je frontale kwab achteruit. Waardoor je eerder problemen krijgt met concentratie, focus, plannen, geheugen en het creëeren van overzicht én wordt de kans groter dat je je minder happy zult voelen. En dit zijn nou juist de functies die we tegenwoordig zoveel gebruiken. Je hersenen hebben energie (vanuit voedingsstoffen) en rust (dingen doen zonder erbij na te denken) nodig om goed te blijven functioneren.

Dus ik heb deze blog geschreven, dat vergde wat hersencapaciteit ;) en nu ga ik heerlijk een rondje wandelen. Door je ervan bewust te zijn en een paar aanpassingen in je dagelijks of wekelijkse patroon toe te passen, kun je een positieve verandering ervaren. Blijf verder op de hoogte & volg me via: Facebook en Instagram.

Daarnaast geef ik op dinsdag 20 november weer de training ‘Verander je eetgedrag’ in Balk (Friesland). Mocht je graag een gezonder voedingspatroon willen toepassen, maar loop je tegen bepaalde situaties aan als hoe gezond eten op je werk, op school en hoe je dit kunt volhouden? Stuur me een bericht via 0648537370 of een e-mail naar info@foodyourthought.nl voor meer informatie of om je alvast aan te melden.

Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel