Experimenteren met ochtendroutine (persoonlijk)

 

Persoonlijk ben ik op dit moment al enige tijd met een ochtendroutine aan het experimenteren (zoals je wellicht op Instagram al voorbij hebt zien komen). Dit was ook een van de doelstellingen die ik aan het begin van dit jaar had opgesteld. Ik wilde over een vast ochtend- en avondroutine beschikken, omdat dat mijn prestaties zou verbeteren. Echter, dit jaar is nu bijna om en ik vertel graag mijn ervaringen tot nu toe, welke keuzes ik heb gemaakt en wat ik verder van plan ben.

Laat ik eerst beginnen met waarom ik graag een vaste ochtend (en avondroutine) zou willen. Niet alleen een gezond voedingspatroon, voldoende rust en beweging is van belang voor je gezondheid, maar ook het hebben van een vast ritme. Een vast ritme creëert een stabiele basis. In dit vaste ritme wil ik dan ook een paar dingen naar voren laten komen: iets in de vorm van tijd voor mezelf (zoals mediteren of een boek lezen), iets actiefs in de vorm van een sport (zoals hardlopen of yoga) en vroeg opstaan zodat je productief de dag begint (ergens opstaan tussen 5:00 – 6:30). 

Mijn ervaring tot nu toe
Ik heb al verschillende ochtendroutines geprobeerd: Van 6:00 opstaan en direct hardlopen, naar 5:00 opstaan en direct aan het werk gaan. Het hardlopen was op zich prettig, totdat ik ineen keer allemaal ‘dingen’ ging zien in het bos en ik mezelf bang ging maken (I blame it on al de actiefilms die ik heb gezien haha). Van mediteren in de ochtend naar het lezen van een boek. Dit was op zich ook prettig, alleen ik merkte dat ik weer in slaap dreigde te vallen. En ‘s avonds in een productieve flow zitten tot 00:00 is ook niet erg bevorderlijk voor als je de dag erna vroeg op wilt staan… 

Daarnaast probeer ik zelf ook steeds meer naar mijn gevoel te luisteren en merk ik dat ik echt voldoende slaap nodig heb. Wanneer ik later dan half 11 naar bed ga, merk ik dat aan mijn lichaam – zeker wanneer ik rond 5:00-6:00 wil opstaan. Slaap is een van de belangrijkste pijlers die invloed heeft op je gezondheid en hoe energiek en fit je je voelt.

blog-foodyourthought-hardlopen-ochtendroutine-ritme-vroeg opstaan

Dus…
Ik ga heel eerlijk zijn…. Tot nu toe heb ik nog niet mijn ideale ochtendroutine gevonden. Maar – ik ben close! Ik weet nu wel wat ik prettig vind en wat werkt (en wat niet werkt). Alleen ik moet er nog even mijn eigen draai in vinden. Ik heb gemerkt dat ik een duidelijk doel voor ogen nodig heb, zodat ik weet dat dit specifieke ochtend en avondroutine mij verder zou kunnen helpen. En dat ik afwisseling nodig heb. Dus 5 dagen wel en dan 2 dagen niet.

Even op een rijtje:

  • Hardlopen (in de ochtend) vind ik erg prettig, maar ik wil het niet als ‘moeten’ ervaren. Ik wil het blijven doen wanneer ik het prettig vind. En daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar het daglicht (hihi).

  • Wanneer ik niet ga hardlopen, dan wil ik wat thuisoefeningen of yoga gaan doen.

  • Sinds kort probeer ik gewoon direct mijn gedachtes op te schrijven en hoe ik zou willen dat de dag zou gaan verlopen.

  • Een paar minuten voor mezelf in de vorm van meditatie of letten op ademhaling zou ik erg prettig vinden.

  • ’s Avonds echt voor 22:00 naar bed ‘moet’, wil ik fit opstaan in de ochtend.

  • 5:00 of 6:00 opstaan in principe geen probleem voor mij is, zolang ik er een duidelijk doel mee voor ogen heb.

Wat ik ga doen:
Ik bedenk me net dat ik 5:30 opstaan nog niet heb ontdekt. Het eerste halfuur voor mezelf houdt en hierin het onderstaande in verwerk. Dus eerst:

  1. ’s Avonds écht tussen 21:00 – 22:00 naar bed gaan (en na 20:30 een boek lezen i.p.v. Netflix of werken).

  2. Voordat ik ga slapen schrijf ik 3 dingen op waar ik dankbaar voor ben.

  3. Direct in de ochtend schrijf ik mijn gedachtes op & zet ik een intentie voor de dag.

  4. Ik creëer een moment voor mezelf; even op mijn ademhaling letten voor een paar minuten.

  5. Hardlopen of thuisoefeningen/yoga (wanneer ik wil)

  6. Douchen 

  7. 6:00 aan het werk (met een kaars en kop thee). 

Daarmee mijn duidelijk doel voor ogen: Deze routine houdt mij gedisciplineerd, fit, energiek en creëert meer rust in mijn hoofd om de dag direct goed te beginnen en mijn prestaties te verbeteren.

blog-foodyourthought-ochtenroutine-vroegopstaan-tips

Dit lijkt bijna op de Helweek die ik 2 jaar geleden heb gedaan haha! Alleen nu doe ik het vrijwillig. De challenge voor mij zit hem vooral in het vroeg naar bed gaan, dan gaat de rest ook wel goed… benieuwd of ik het ga volhouden en ervaar? Volg me dan via @foodyourthought.nl op Instagram. 

Laatste note:
Wat mij helpt is dat ik weet dat het vroeg opstaan en vroeg naar bed gaan mij meer voldoening, tijd en productiviteit oplevert. En dat ik weet wat mijn hogere doel is: om een routine te creëren die mijn prestaties verbeteren. Echter, denk ik, dat ik mijzelf heel erg benauw met het idee dat ik elke dag een vast ochtend -en avondroutine wil. Vijf dagen in de week een bepaald routine en dan twee dagen even niet werkt voor mij beter. En, wanneer het even niet lukt, een dag, een week of een maand - dan is dat ook oké. Het effect hiervan is, is dat ik uiteindelijk een routine heb gecreëerd, die ik (vrijwillig) wil volhouden ;-). En de conclusie blijft: het experimenteren is een ungoing process!

Extra tips:

  • Ik visualiseer deze routine (ik weet welke stappen ik zet en hoe ik dat doe).

  • Bedenk welke voordelen mij dit oplevert: meer energie, meer productiviteit, ‘s avonds echt vrij zijn en rustig de dag afsluiten en hierdoor hou ik ook meer tijd over.

  • Hou het minimaal één maand vol en het wordt eerder een gewoonte.

  • Mezelf ‘belonen’ door 2 dagen het niet te doen

  • Wetende dat het oude ‘oerbrein’ niet van verandering houdt en je jezelf kunt ‘manipuleren’ door in het begin veel motiverende zinnen jezelf toe te spreken (bijvoorbeeld dat je het écht heel graag wilt en/of op lange termijn je hier veel voordeel uit gaat halen).

  • Je wekker aan de andere kant van de kamer leggen, zodat je eruit moét om het geluid uit te zetten. En, als je dan toch al staat, kun je je net zo goed al omkleden.

  • Leg je (hardloop)kleren van te voren klaar.

  • Vind iemand (die net zo gek is ;)) met hetzelfde ochtend/avondroutine en het gaat als een leien dakje. Daar geloof ik heilig in haha!

  • En misschien wel een van de belangrijkste tip’s: zet kleine stapjes. Creëer er een soort van levels van. De eerste week level 1, de tweede week level 2 erbij proberen en de derde week naar level 3. Maak er kleine geluksmomentjes van wanneer het lukt en geef jezelf complimenten.

En hoe zit dat bij jou? Deel jouw ochtendroutine hieronder of op @foodyourthought.nl. Ben erg benieuwd naar jouw ochtendroutine en wat voor tips bij jou werken. Misschien dat ik die ook kan uitproberen. :)

Blijf verder op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Wil je meer tips ontdekken over hoe je een gezonder voedingspatroon kunt blijven volhouden? Hoe je kunt omgaan met obstakels als verleiding, nare opmerkingen uit omgeving en op lange termijn volhouden? Op dinsdag 20 november geef ik de training ‘Eetgedrag is gewoontegedrag’ in Balk (Friesland). Aanmelden kan via info@foodyourthought.nl.

Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel