De krachtige invloed van kurkuma!

 

Heb jij weleens gehoord van kurkuma? Voor de één niet meer weg te denken uit de keuken en voor de ander vrijwel onbekend. Zonde! Want het is zo'n veelzijdige kruid, dat ik er een heel blogpost aan wil weidden. Waar ik in deze blog over hoe je kunt blijven variëren met een standaardmaaltijd al een tipje van de sluier heb toegelicht, zal ik er hier dieper ingaan op de krachtige werking van deze kruid.

Waar komt het vandaan
Allereerst, waar komt het vandaan? Kurkuma staat ook wel bekend als 'geelwortel' en is er in ongeveer 100 verschillende soorten. Kurkuma werkt ontstekingsbevorderend. Dit houdt in dat wanneer er een ontstekingsreactie in je lichaam ontstaat, het een verminderd groot effect zal hebben en een sneller herstel zal bevorderen. Een ontstekingsreactie kan ontzettend verschillen. Maar 1 ding is zeker: wanneer het niet wordt hersteld, gaat het van kwaad tot erger met als gevolg: chronische klachten/ziektebeelden.

Krachtige werking
Wat ik jullie daarnaast ook echt niet wil onthouden is de positieve werking dat het kruid kurkuma kan hebben bij verschillende soorten kanker. Hoe interessant is dat? In kurkuma zit een bepaalde stof die ervoor zorgt dat 'kanker'cellen minder snel groeien, o.a. bij prostaat-, borst- en alvleesklierkanker en bij hersentumoren.

Deze stof heet ‘Curcumin’ en bevordert de zogenaamde ‘apoptosis’, dat is de geprogrammeerde dood van lichaamscellen, ook wel cel-zelfmoord genaamd. Dit proces is zonder enig gevaar voor het lichaam en/of gezonde omliggende cellen, omdat het een natuurlijk proces is. Bij bestralingen en chemotherapie worden ook vaak gezonde cellen aangetast/vernietigd. 

krachtige+invloed+kurkuma-foodyourthought.jpeg

Weer terug herkennen
In 2012 werd er een wetenschappelijk artikel gepubliceerd door een groep Japanse artsen die hun ervaringen met kurkuma bij drie alzheimerpatienten beschreven. Bij alle drie de alzheimerpatienten verminderde de symptomen aanzienelijk met een kurkuma behandeling: na een jaar konden ze hun familieleden terug herkennen. In India wordt dit dan ook al als medicijn gebruikt. Zo wordt voeding létterlijk gebruikt als medicijn. De werking van kurkuma wordt nog eens met 2000% verhoogt wanneer dit gecombineerd wordt met zwarte peper.

3x simpele manieren om kurkuma in je voedingspatroon toe te passen
1. Gekruide pompoenpitten
Dit is echt heel erg lekker als extra 'bite' voor over je salade of als snack. Bak pompoenpitten droog in een koekenpan, verdeel kurkuma erover en op het laatst een beetje olijfolie zodat het blijft plakken. Laat ze knapperig worden, maar niet verbranden. 

2. Tea-time
Ik doe zelf bijna altijd een klein theelepeltje in m'n kop thee. Je proeft er bijna niks van en je krijgt het toch binnen.

3. Curry
Strooi een beetje extra kurkuma met zwarte peper over je curry van gebakken groentes en kokosmelk. Kan prima in combinatie met andere kruiden. Wordt het vaak alleen maar lekkerder van ;-) 

Was jij al op de hoogte van (de werking van) Kurkuma? Blijf op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Elke zondag komt er een nieuwe blog of recept online.

Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel