Emoties detoxen - hoe je emoties kunt loslaten

 

Emoties. Wie kent ze niet? ;-) Het kan je gemoedstoestand nogal flink bepalen. Het kan zijn dat een bepaalde situatie een emotie als woede, angst of verdriet oproept. Wat bepalend is, is of je deze emotie toelaat of niet. Het kan zijn dat je vooral hebt geleerd om geen emoties te tonen en vooral stoer gedrag moet laten zien. Misschien ken je de uitspraak wel: “Mannen huilen niet” of "huilen is voor mietjes".

Of misschien komt die emotie je nu niet goed uit, waardoor je het liever niet wilt ervaren. Je hoopt misschien dat deze emotie, bijvoorbeeld woede, angst of verdriet, wel wegwaait of vanzelf overgaat. Echter, wanneer deze emoties niet worden toegelaten, op wat voor manier dan ook, blijven ze wel opgeslagen in het limbische systeem. Het limbische systeem is het oudste gedeelte in je hersenen. Het primitievste gedeelte waarin je ademhaling en hartslag worden gereguleerd, maar ook waar je emoties zoals verdriet, angst en woede bevinden.

Wanneer er helemaal geen aandacht meer wordt besteed aan de opgeslagen emotie, zal deze op wat voor manier dan ook wel om aandacht vragen. Op latere leeftijd kun je dus bepaalde (lichamelijke) klachten ervaren, die te maken hebben met die onverwerkte emotie(s).

blog emoties detoxen food your thought

Opgeslagen
Dit klinkt misschien wat vaag. Stel je voor: Je maakt een emotionele gebeurtenis mee. Bijvoorbeeld het overlijden van je hond of kat. Een normale reactie hierop kan zijn dat je je bijvoorbeeld verdrietig voelt. Echter, ben je druk bezig met je werk of studie en komt deze emotie je nu niet goed uit. Dan stop je hem als het ware weg. Je wilt deze emotie liever niet ervaren. Je hoopt dat het wellicht over zal waaien en je gewoon je werk of opleiding kan afmaken.

Echter, deze emotie is wel opgeslagen in je limbische systeem. Deze emotie wil wel graag 'gehoord' worden. Doordat je er geen aandacht aan besteedt, zal de emotie ‘harder’ z’n best moeten doen om je aandacht te krijgen. En hoe kan een emotie aandacht van je krijgen? Door (meerdere) lichamelijke of mentale klachten, symptomen of ziekteverschijnselen te laten zien. En deze klachten kunnen zich uitten in het letterlijk uitvallen in bijvoorbeeld een burn-out, depressie, last hebben van je schouder of rugklachten, een chronische auto-immuunziekte etc. etc.

blog emoties detoxen food your thought

In je hele leven maak je ontzettend veel situaties mee, die emoties oproepen. Wanneer je liever geen aandacht besteed aan deze emoties, kunnen ze zich gaan stapelen. Dit kan vrij lang doorgaan. Het kan vervolgens wel blijven rondmalen in je hoofd en je daarin veel onrust geven. Erover praten kan handig zijn, hierdoor durf je er bewust van te zijn en het de ruimte te geven.

Emoties detoxen
Maar wat soms ook handig kan zijn, wanneer je bepaalde woede of irritatie voelt, om het ‘fysiek’ uit je lichaam te halen door op een boksbal te slaan. Of (oude) borden kapot te gooien. Of een rondje rennen. Een ‘fysieke’ beweging helpt om die emotie los te laten. Je kunt hiermee letterlijk je emoties ‘detoxen’.

Af en toe eens flink je woede uitten, wie doet dat nog? Natuurlijk niet op iemand persoonlijk. Door het maken van een ‘fysieke beweging’ kun je die emotie er letterlijk uit los te laten. Het moet eruit. Je moet je spieren hiervoor gebruiken. Zo kom je op limbische niveau waar de emoties zitten. Het schakelt pas af als je het helemaal beleeft.

Binnenkort zal ik meer schrijven over de invloed van opgeslagen emoties bij verschillende lichamelijke klachten. Blijf verder op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel