Blue Monday!? 3 tips om deze dag door te komen

 

Het is weer zover! Vandaag is het officieel Blue Monday! Had jij er al weleens van gehoord? Blue Monday houdt in: de meest deprimerende dag van het jaar. Het is dus elke maandag van de laatste volle week van de maand januari. Dit zou te maken hebben met het feit dat de goede voornemens mislukt zijn en de vakanties nog heel ver weg lijken. Daarnaast zijn deze dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste werkdag van de week – waar ze na een (prettig) weekend niet echt naar uitkijken.

Herken jij je erin? Ik deel 3 tips om toch het meest uit deze donkere dag te halen.

Vitamine D 
Het is inderdaad een feit dat deze (winter)dagen de meest donkere dagen van het jaar zijn. Daarnaast hebben we de neiging om ook vaker binnen te blijven. Liever een avondje Netflixen dan een rondje lopen. Dit heeft als effect dat we o.a. minder vitamine D aanmaken en binnenkrijgen. Vitamine D maak je aan door het zien van zonlicht. Wat je kunt doen is om in deze (winter)dagen extra vitamine D te slikken als supplement, meer vette vis te eten en/of een daglichtlamp aan te schaffen. Door op deze manier(en) meer vitamine D binnen te krijgen, zul je je ook fijner in je vel gaan voelen en positiever deze dagen door komen. Welke Blue Monday?

Tip: Eet vandaag een verse vis (zoals makreel, haring tonijn of zalm) bij je lunch of avondmaal.

blog-blue-monday-food-your-thought-vitamine-d-bewegen-3-tips-dankbaar

Bewegen 
Zoals hierboven al genoemd is, zijn we in deze wintermaanden minder geneigd om te bewegen. We blijven liever lekker warm binnen. Gelukkig hebben we nog niet echt een ‘winter-winter’ gehad dit jaar en kan het zijn dat je al meer buiten bent geweest dan de jaren hiervoor. Wat hier geldt: bewegen stimuleert het aanmaken van je hormonen. Hormonen als dopamine en serotonine, die invloed hebben op je gemoedstoestand (oftewel: hoe lekker jij in je vel voelt). 

Tip: ga (vaker) met de trap, wandel tijdens je (lunch) pauze een extra rondje langs het water, de grachten, de verlichte straten of de uitgestrekte weilanden. 

Dankbaarheid
En als laatste: je gedachtes kunnen onwijs veel invloed uitoefenen op hoe jij je voelt. En daarom kan het handig zijn om je aandacht gericht te focussen op iets fijns of iets prettigs wat er vandaag de dag is gebeurd. Het kan zijn dat alles misging vandaag: dat het regende, dat je ketting losging van je fiets, dat je een nare opmerking te horen kreeg of lang in de file moest staan. Weet ook dat er waarschijnlijk meer mensen zijn die hetzelfde meemaken en dat het eerder bepalend is hóe je ermee omgaat, dan wát je meemaakt. En weet ook, dat er in elke dag wel íets fijns zit. Al is het maar dat de zon eventjes tevoorschijn kwam, of dat je weer een warme maaltijd kon eten, of dat je mobiele telefoon het nog steeds doet of dat je een leuke grap deelde. Juist dankbaar zijn voor de dingen die je als ‘normaal’ ervaart, kan hierbij goed werken.

Tip: schrijf eens 2-10 dingen op die je fijn vond aan vandaag. Waar je dankbaar voor bent.

Fijne dag & week gewenst! Blijf verder op de hoogte & volg me via: FacebookInstagram. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel