EHBA - Eerste Hulp Bij Afvallen (deel 2)

 

Vorige week beschreef ik de eerste versie van EHBA - Eerste Hulp Bij Afvallen. Hier beschreef ik de twee eerste letters, namelijk over eiwitten & vetten en hydrateren. Lees hieronder wat nog meer kan bijdragen: Blij zijn met jezelf en anders kijken.

Blij zijn met jezelf
Dit is misschien een inkoppertje, maar dat getal op de weegschaal zegt niets over jou als persoon. Neem afstand van die weegschaal. Jij bent niet die cijfertjes. Een kilo minder of meer zegt niets over hoe ambitieus, gezellig of leuk jij bent. Wil jij je hele leven lang bezig zijn met je ‘ideale’ gewicht? Wachten totdat je écht gelukkig kan zijn wanneer je het perfecte/ideale gewicht hebt bereikt? Wil je die jaren ‘weggooien’?

blog food your thought afvallen

Je kunt nú al blij zijn met jezelf. Kijk eens naar wat je al hebt bereikt of mee bezig bent. Misschien ben je wel een hele goeie vriend of vriendin (geweest) voor een vriend(in) die in een wat lastigere situatie zat. Of doe je je uiterste best voor je studie en heb je al een aantal vakken gehaald. Of probeer je wekelijks te sporten. Door meer lieve woorden over jezelf te zeggen – zoals je ook tegen een vriend(in) zou zeggen. En minder kritische opmerkingen over jezelf.

Volgens de Dalai Lama kennen ze in de boeddhistische wereld niet eens deze destructieve manier van hoe we met onszelf omgaan. Daar is zelfliefde de normaalste zaak. Dus: kijk eens wat positiever naar je zelf. Geef jezelf complimenten. Wees trots op jezelf, want - je mag er zijn. Zeg het hardop tegen jezelf of schrijf het op in een leuk notitieboekje. In het begin voelt dat misschien onwennig, maar wanneer je dit (vaker) doet neemt je systeem dit onbewust op.

food your thought blog afvallen

Anders kijken
Door je goed te voelen in je eigen lijf – met een kilo meer of minder – kun je oprecht blij zijn met jezelf. Door oprecht blij te zijn met jezelf, wil je ook goed voor je zelf zorgen. In plaats van streven naar een ‘mooi’ lichaam, kun je ook kijken naar hoe je een zo ‘gezond’ lichaam kunt creëren voor jezelf. Dit lichaam is van jou en jij bent de enige persoon die hier echt verantwoordelijk voor is.

Wat altijd handig is om meer in je dagelijks leven toe te passen is: Meer groente, fruit, vis, eieren en biologisch vlees in je voedingspatroon en minder tussendoortjes en koolhydraatrijke producten. Meer bewegen (traplopen, fietsen, wandelen, hardlopen of een sport beoefenen) en minder uren zitten. Meer rust en creativiteit inbouwen en minder energie aan frustratie of stress. Misschien gun je jezelf na een lange dag werken of studie wel een heerlijke Milka chocoladereep of een zak chips - en dat is helemaal prima. Echter, misschien kun je ook kijken naar een andere mogelijkheid tot beloning?

Zou je graag een gezonder voedingspatroon willen blijven volhouden? Op dinsdag 20 november geef ik in Balk (Friesland) een training: ‘Eetgedrag is gewoontegedrag’ en leer ik je de psychologische achtergrond over hoe en waarom het lastig om je eetpatroon te veranderen. Ook ontdek je welke blokkades je tegen kunt komen én hoe je daarmee om kunt gaan. Deze training is van 10:00 - 14: 00 (inloop v.a. 9:30) inclusief koffie/thee met lekkers en een lichte lunch. De prijs bedraagt 45,- en je kunt je aanmelden of vragen stellen via info@foodyourthought.nl.

Blijf verder op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel