Zo zorg je ervoor dat je meer tevreden bent

 

Gastblog Robin & Naomi

De buitenkant is tegenwoordig ontzettend belangrijk: een mooi huis, een goede baan, een goed verzorgd uiterlijk, een leuke relatie en een goed gemanaged sociaal leven. We leven in een van de veiligste landen ter wereld, maar is veel sociale angst. Angst voor de ander. Wie leeft er nou echt nog voor zichzelf? Dat je niet bezig bent met wat een ander van je denkt, omdat je bang bent wat anderen van je vinden. Bij tevredenheid accepteer je hoe iets is en laat je verwachtingen los. Mag je wel tevreden zijn? En vooral hoe word je meer tevreden? In deze blog kijk ik naar tevredenheid vanuit de yogafilosofie. 

Samtosha
Tevredenheid of samtosha is een van de  niyama’s, leefregels, van yogi’s. Wanneer ben je tevreden? Een tevreden gevoel is een voldaan gevoel. Tevredenheid is eigenlijk bijna altijd gekoppeld aan iets. In je mind heb je veel verschillende behoeften: de perfect baan, een perfect uiterlijk, een goed gevulde bankrekening, veel reizen, de perfecte geliefde. Noem maar op. Wanneer de ene behoefte is vervuld, staat er alweer een andere behoefte op de voorgrond te dringen om ook vervuld te worden. Eigenlijk is er zelden een moment dat je, dan al wel niet onbewust, geen behoefte aan iets hebt.

De essentie van tevredenheid is volgens paranjali dat je moet veranderen wat je kunt veranderen en dat je aanvaart wat niet veranderd kan worden

Verander je houding ten opzichte van de situatie
Bij de beoefening van samtosha gaat het erom dat je ook tevreden kunt zijn zonder de vervulling van een specifieke wens. Het draait hierbij vooral om de houding die je aanneemt [1]. Stel je voor: je stapt de deur uit en het begint net op het moment dat je weg wil gaan keihard te regenen. Je eerste reactie is dan vaak: ‘Shit’ en begint te mopperen. Je klaagt en bent ontevreden, want nu word je zeiknat. Je kunt ook denken: “Het regent en dat is vervelend, maar wat kan ik er wel aan doen?”. In de eerste situatie ervaar je extra veel weerzin, want je bent erover aan het klagen. In de tweede situatie accepteer je de situatie en pak je bijvoorbeeld een paraplu waardoor de situatie minder vervelend wordt. Dat is samtosha, de onrust neemt af terwijl de situatie hetzelfde blijft.

Minder verwachtingen
Je verandert dus je houding ten opzichte van een situatie. Deze houding kun je bewust veranderen. Je kunt namelijk bewust stoppen om te klagen en te aanvaarden hoe een situatie op dat moment is. Een andere manier om meer tevreden te zijn, is om minder verwachtingen te hebben, want het komt vaak voor dat een situatie zich niet aan een verwachting spiegelt [1].

Meditatie
Om meer tevreden te zijn, kun je ook mediteren, bijvoorbeeld door deze ademhalingsoefening Anulom Viloma. Doormiddel van meditatie vind je sneller rust, kun je boven je denken uitstijgen en kun je de situatie sneller accepteren of veranderen. Onthoud niets hoeft perfect te zijn. Probeer tevreden te zijn. Ook wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn. Blijf kalm wanneer je begeerte niet vervuld wordt. Stel jezelf een aantal vragen, waar heeft de ontevredenheid mee te maken? Komt de ontevredenheid vanuit je hart of vanuit je ego?

Zijn deze gedachten en emoties waar? En wat gebeurt er als ik deze gedachten en emoties voor waar aanneem? Hoe zou ik reageren en hoe zou ik me voelen zonder deze emoties en gedachten?
— M. Piilarcyk

Acceptatie en loslaten
Door situaties te accepteren en verwachtingen los te laten, beoefen je een vorm van tevredenheid die ervoor zorgt dat je mind rustiger wordt en een geluksgevoel echt van binnen komt. Dit is een proces en een oefening. Probeer eens stil te staan waar jij wel tevreden over bent en schrijf voor het slapen elke dag één ding op waar je die dag tevreden over was. A positive mind is a positive life! 

Wil je meer lezen over de yogafilosofie? Ik schreef eerder een blog over geweldloosheid. Deze gastblog is geschreven door Robin van www.eatlivetravel.nl. Hoe ga jij om met je gedachtes en naar een meer tevreden leven?

[1] Stam, 1996

Blijf op de hoogte & volg Food Your Thought via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel