Welke mindset hanteer jij?

 

Hoe reageer jij wanneer je een keer een fout hebt gemaakt? Denk je dan: ‘ach, kan gebeuren, volgende keer beter!’ of ‘jeetje, wat een stomme fout! Hoe heb ik dat kunnen doen’? Voel je het verschil? Bij de eerste gedachte ben je misschien sneller geneigd om ervan te leren en vervolgens het van je af te laten glijden. De tweede gedachte kan juist nog vaak in je hoofd rondmalen om soortgelijke situaties te willen vermijden.

Mindset
Deze twee voorbeelden zijn een voorbeeld van een ‘op groei gerichte’ mindset en een ‘vastzittend’ mindset. Wanneer je je een ‘op groei gerichte’ mindset hanteert, zul je je fouten eerder zien als leermomenten. Je hebt misschien iets gedaan wat niet heel handig heeft uitgepakt. Maar in plaats van jezelf daar erg mee te straffen, zie je het eerder als een moment waar je van kunt leren, waardoor je je verder kunt ontwikkelen. Je zult nieuwe situaties eerder zien als een uitdaging.

Bij een ‘vastzittende’ mindset ben je ervan overtuigd dat je bent geboren met een aantal kwaliteiten en deze voor iedereen vaststaan. Je bent geboren als topsporter of niet. Wanneer je met zo’n mindset een fout hebt gemaakt, die niet heel handig heeft uitgepakt, ben je eerder geneigd om deze fout persoonlijk aan te trekken. Je denkt dat je gefaald hebt. Het gevolg hiervan kan zijn dat je uitdagingen of nieuwe situaties uit de weg gaat, omdat je het misschien toch niet kunt.

Ø  Een mooie oefening: Zoek een partner, vraag of hij/zij even een negatieve gebeurtenis wil oproepen in zijn/haar gedachte. Hoeft niet hardop te zeggen, maar er alleen maar aan te denken. Vervolgens geef jij een klein duwtje tegen de schouder. Wat gebeurt er?

Ø  Doe nu precies hetzelfde, maar vraag dan je partner of hij/zij aan iets leuks wilt denken. Merk je verschil?

foodyourthought-blog-overtuigingen invloed op gedrag en gevoel

Hoe ontstaat het?
Hoe zo’n mindset tot stand komt kan heel erg verschillen. Het kan zijn dat door je opvoeding dat één van deze ‘mindsets’ meer is benadrukt. Wellicht ben je erg gestimuleerd om nieuwe dingen uit te proberen en uitdagingen te zien als leermomenten. Of was het juist het zekere voor het onzekere nemen en vooral niet teveel nieuwe dingen proberen, waardoor je zou kunnen falen.

Maar het kan ook door ervaringen komen. Wellicht heb je ooit een fout gemaakt, waarbij je ontzettend werd gestraft en daardoor hier onbewust mee bezig bent om die fout niet meer te maken. Of omdat je bij iemand anders hebt gezien hoe die een fout heeft gemaakt en je hierdoor zelf geremd bent om dat ook te doen. 

Invloed op je gedrag
Welke mindset je ook hanteert, de overtuigingen en gedachtes die hieruit voortkomen hebben invloed op hoe jij je voelt. En hoe jij je voelt, heeft invloed op hoe jij je gedraagt. Wanneer je je door een situatie niet lekker in je vel zit en hierdoor minder vertrouwen in jezelf ervaart, zul je minder snel in actie komen om iets nieuws uit te proberen. Echter, wanneer jij deze ervaring niet als negatief ervaart, maar eerder als leermoment, kun je het veel sneller van je afglijden en je vervolgens weer focussen op andere dingen.

Hoe kun je er verandering in brengen?
1.     Bewust worden
Er is ook verandering in te brengen! Allereerst is het van belang om ervan bewust te worden. Merk op welke gedachtes als eerst bij je naar boven komen, wanneer je een fout hebt gemaakt of iets negatiefs ervaart. Je hoeft er niets aan te veranderen, er alleen van bewust te worden.

2.     Benoem het
Wanneer het vaak dezelfde gedachtes zijn, kun je die een ‘naam’ geven. Bijvoorbeeld ‘zwarte wolk’, wanneer het gedachtes zijn die je niet bepaald vrolijker laten voelen. Door het een naam te geven, erken je dat deze gedachtes er mogen zijn en kun je het voorbij laten gaan. Jij bent niet díe gedachte, maar de gedachte wil wel opgemerkt worden.

3.     Herhaal motiverende overtuigingen
Je kunt jezelf ‘aanleren’ om meer motiverende overtuigingen tegen jezelf te spreken. Dit kun je al proberen in de situaties waarin je je al goed voelt. Vervolgens kun je dit proberen wanneer je een negatieve situatie ervaart. Probeer het een tijdje en kijk of deze ‘nieuwe’ gedachtes vervolgens ‘automatisch’ op komen dagen.

En – maar deze kan als een grote uitdaging worden ervaren – tegen jezelf hardop in de spiegel zeggen: ‘(Jouw naam), je mag er zijn’ & ‘Je bent goed zoals je bent’. Na een paar maanden zul je al een groot verschil maken! Durf jij het aan?;)

Blijf op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel