3 tips om meer groentes op een lekkere & makkelijke manier binnen te krijgen

 

Het is eigenlijk nooit goed wanneer ergens het woordje ‘té’ voor staat, maar een teveel aan groentes binnenkrijgen komt eigenlijk bijna niet voor. Het tegenovergestelde helaas wel. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat 98% van de kinderen een tekort aan voedingsstoffen ervaart. Hoe komt dit?

Vaak eten we wel de hele dag door met voedsel dat onze maag 'vult', maar dat wil niet zeggen dat dat ook echt voeding is waarmee je je lichaam echt 'voedt'. Je lichaam heeft voedingsstoffen, zoals vetten, eiwitten, vitamines en mineralen, nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer je lichaam dit te weinig binnenkrijgt, door een voedingspatroon met meer bewerkte producten dan verse groentes. Je lichaam geeft dan signalen af in de vorm van klachten en kwalen. Een tekort aan voedingsstoffen kan erg onschuldig beginnen, maar op langer termijn kan dit een groter (negatief) effect met zich meebrengen.  

Daarom is een optimale hoeveelheid van voedingsstoffen binnenkrijgen nooit een gek idee. Integendeel, het is best handig om dit te doen. Ons lichaam heeft deze voedingsstoffen nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Wanneer je dit zoveel mogelijk blijft aanvullen, zul je je energieker gaan voelen, een verbeterde huid, haar & nagels door krijgen, betere stoelgang, een verbeterde afweersysteem en een betere concentratie. Hieronder een drietal tips om gedurende de dag meer voedingsstoffen binnen te krijgen.

foodyourthought-tips voedingsstoffen

1. Soep
Soep is echt geniaal. Je kunt bijna geen groentesoort bedenken of je kan er wel soep van maken. En het handige van soep is, dat je er gelijk heel veel van kunt maken en je het vervolgens kunt invriezen. Soep kun je als lunch eten met een hartige taart of vooraf aan het avondeten. En misschien zelfs als ontbijt! Dat gebeurt veel in Aziatische landen en is zeker het proberen waard ;-).

To try: Bak gesneden ui, knoflook, gember en rode peper in 1el kokosvet in een pan. Voeg kerriekruiden toe met daarbij de gesneden bloemkool. Giet water tot de bloemkool bijna helemaal onder water is. Laat het koken en mix het in de blender of met een staafmixer. Een scheutje olijfolie erover heen & bon appetit!

 

2. Salade
Dit is de perfecte manier om veel verschillende soorten groentes bij elkaar te doen. Je kunt dit naast je avondmaaltijd serveren en/of als lunch eten. De ‘standaard’ salade met ijsbergsla, komkommer en tomaat hoeft tegenwoordig echt niet meer.

To try: Salade van geraspte knolselderij (of wortel) met gesneden komkommer, bleekselderij, walnoten en rozijnen en een dressing van (zelfgemaakte) mayonaise. Zelfgemaakte mayonaise maak je heel makkelijk door 300 ml milde olijfolie in een maatbeker, 1 heel ei, 1 eidooier, zout, knoflook (opt. Kerriepoeder) en met een staafmixer te mixen.

3. Hartige taart
Een hartige taart kan heel goed als een gevuld tussendoortje, als ontbijt, lunch en avondeten. I-de-aal. Je kunt het bewaren in de vriezer en in de oven even opwarmen, maar soms is het ‘koud’ ook erg lekker.

To try: bak in een pan ui, knoflook, gember, rode peper met kerriepoeder in een pan in kokosvet. Voeg gesneden groente als prei, champignons, (gekookte) sperziebonen en courgette. Je kunt pijnboompitten en gedroogde tomaten aan toevoegen. Mix vervolgens een doosje eieren met 1 cup geweekte cashewnoten (en evt. 1el boekweitmeel en 1tl natriumbicarbonaat). Giet vervolgens dit mengsel in een kom en voeg daarbij de gebakken groentes toe. Door elkaar mengen en in een met bakpapier beklede taartvorm of ovenschaal en in een voorverwarmde oven voor 30 min. plaatsen.

Deze tips vind ik zelf erg prettig en gebruik ik tegenwoordig dagelijks, al dan niet wekelijks. Wanneer je één van deze bovenstaande tips in de praktijk al toepast kom je minimaal al op 250 gram groentes per dag. Ik ben benieuwd of jij nog meer tips hebt en wat je zelf graag toepast?

Blijf op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel