Positieve gezondheid – en de invloed van overtuigingen

 

Als voedingscoach houd ik mij natuurlijk erg bezig met voeding en de invloed die dat heeft op het behouden van je goede gezondheid, maar ook op het ontstaan van klachten en bepaalde ziekteverschijnselen. Voeding kan daarbij een hele belangrijke rol spelen en kan verschillende situaties in positieve zin optimaal verbeteren. Echter, is voeding niet het enige wat een rol speelt.

Emoties
Bijna elke klacht en ziekte heeft ook een heel belangrijk emotioneel component. Gedurende een dag maken we van alles mee en ervaren we verschillende emoties. Wellicht sta je in de file en erger je daaraan of maak je net iets leuks mee waardoor je enthousiast wordt. Dit zijn kleine momenten gedurende een dag waarbij je verschillende emoties kunt ervaren. Echter, gebeurt dit niet één dag, maar elke dag en je hele leven lang.

Er bestaan dan ook geen positieve of negatieve emoties. We ervaren emoties en geven daar zelf een oordeel aan. Een emotie ‘an sich’ is niet slecht of goed. Dit kwam onder andere aanbod tijdens een inspirerende bijeenkomst van afgelopen week. Ik merk daarnaast steeds meer om me heen, dat het lijkt alsof we helemaal geen emoties willen en/of kunnen voelen. Alsof het er niet mag zijn.

Een manier om niet te hoeven voelen is door veel in je hoofd te zitten

En omdat we die emotie niet willen zien of onder ogen willen komen, zitten we veel in ons hoofd en zoeken we allerlei manieren om dat te vermijden of juist om er aan voorbij te gaan. We plannen alles zo gestructureerd mogelijk in, we gaan maar door en door, proberen alles zo veel mogelijk onder controle te houden en/of zoeken juist naar afleiding. Om het maar niet te hoeven voelen.

blog-foodyourthought-positieve gezondheid

Een hele mooie zin die ik graag met je wil delen en die ik zelf van de week ook voor het eerst hoorde:

De oplossing die het probleem wordt

En dit klinkt misschien vaag, maar ik zal het proberen uit te leggen. Vaak zoeken we een soort ‘oplossing’ voor dat ongemakkelijk gevoel. We hebben het bijvoorbeeld erg druk, ervaren veel stress en het wordt allemaal even teveel. Vervolgens bedenken we een ‘oplossing’: nog harder werken en door blijven gaan of door juist te gaan netflixen/gamen, want we willen er liever niet aan denken.

Beide ‘oplossingen’ kunnen hiermee de oorzaak van het ‘probleem’ worden. Dat je bijvoorbeeld juist over je grenzen heen gaat en oververmoeid raakt. Of een taak niet op tijd af krijgt en je met een onvoldoende wordt afgerekend. En je je daardoor schuldig gaat voelen en zelfs boos op jezelf wordt. Er kunnen gedachtes/overtuigingen in je hoofd rondgaan als: “Had je dat niet beter kunnen aanpakken”, “Zie je wel, dit kun je niet”, “Je kan ook helemaal niks”, “Iedereen is veel beter dan jou”, “Je zal nooit verder komen”, “Je bent waardeloos”, “Je bent niet goed genoeg.”.

Onder die overtuigingen en gedachtes, zitten (diepere) gevoelens. Gevoelens die als pijnlijk kunnen worden ervaren, die je liever niet onder ogen wilt komen. En door er juist tegen te vechten, dat ze er niet mogen zijn: gaan ze een steeds grotere rol nemen op je leven. Het kan je gaan belemmeren in je dagelijkse leven. En het kost je vreselijk veel energie. Zo lijkt de ‘oplossing’ die je had bedacht voor het probleem dat je ervaarde, door harder door te werken, juist het probleem te veroorzaken.

Het enige wat die gedachtes willen: is gezien worden. Erkennen dat ze er mogen zijn. Jij mag er zijn. Jij bent oké en jij bent goed zoals je bent.

positieve gezondheid - food your thought

Stop met vechten
Wat kan helpen: stop met vechten. Geef je over. Dit zijn gedachtes, dit ben jij niet. Wees je ervan bewust, accepteer dat die gedachtes komen opdagen en geef het een naam. Wellicht is er elke keer wel een typisch stemmetje dat tegen je zegt dat je het toch niet kunt. Deze stem kun je een naam geven en benoemen wanneer zo’n soortgelijke gedachte weer komt opdagen.

Onderzoek je overtuigingen
Ga na welke overtuigingen en ‘moetens’ je ervaart. "Je moet studeren”, “Je moet werken”, “Je moet sociaal en aardig zijn”, “Je moet door iedereen leuk gevonden worden”, “Je moet succesvol zijn”, "Je moet een schoon huis hebben". Voor wie? Van wie moet dat? En wie zegt dat eigenlijk? 

Ga naar de kern
Probeer dat vervolgens los te laten. Gun jezelf de tijd en ga naar de kern. Wat wil jij? Waar word jij vrolijk van? Wat geeft jouw energie? Waar kan jij uren over praten? Wanneer was jij echt het gelukkigst? En wat vind jij belangrijk? Waar ben jij goed in? Door hierbij stil te staan, geef je jezelf de ruimte om te ontdekken en te zijn wie je wilt zijn.

Want welke wandeling kan jij je het meest goed herinneren? De wandeling waarbij alles precies was uitgestippeld of wanneer je verdwaald raakte en nieuwe dingen ontdekte?

Dit was een ietwat persoonlijkere en misschien een confronterende blog gericht op de achterliggende psychologie. Ook dit onderwerp blijf ik interessant vinden en zal ik vaker over gaan schrijven. Blijf op de hoogte & volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter. Tot de volgende blog!

Liefs, Rachel