3 tips om te blijven variëren met een standaardmaaltijd

 

Je herkent het vast wel. Op een gegeven moment heb je een aantal vaste recepten die altijd goed in de smaak vallen en die je daarom wekelijks weleens op tafel zet. Maar... na de vijfde keer in een korte tijd heb je daar ook wel weer genoeg van. Hoe kun je blijven variëren met je eten, zonder dat het teveel moeite kost?

Het geheim: *tromgeroffel* Kruiden! Voeg verschillende kruiden toe, wissel af en maak de heerlijkste combinaties. Tover je basic maaltijd weer tot een heerlijk wereldgerecht. Hieronder heb ik drie verschillende soorten kruiden toegelicht, die ik niet meer kan missen in mijn keuken.

Tijm
Tijm is erg goed tegen ontstekingen. Een ontsteking is een reactie die optreedt wanneer één van de lichaamscellen op wat voor manier dan ook is beschadigd. Deze kan gaan zwellen en rood en warm worden. Zo'n reactie is een signaal dat het lichaam bezig is om de schade te herstellen en de infectie te bestrijden. Wordt dit niet hersteld, dan kan dit meer klachten geven.

Dit kruid wordt veel gebruikt in de Italiaanse keuken en is heerlijk bij (zelfgemaakte) pizza's en pasta's, maar ook heerlijk bij vleesgerechten. Daarnaast past deze erg goed met oregano, rozemarijn etc. (of je koopt gewoon 'Italiaanse kruidenmix' - dat doet het ook erg goed!).

Food Your Thought - Kruiden

Kerrie
Dit kruid maakt echt bijna elk gerecht tot een heerlijke maaltijd. Als je gasten hebt die bij je komen eten - ik garandeer je - ze willen je recept hebben. Kerriepoeder kun je dus eigenlijk in elk gerecht toepassen. Bijvoorbeeld bij een simpel winters 'prutje' met allemaal heerlijke groentes. In een 'gewoon' zakje kerriepoeder zit kurkuma, koriander, mosterdzaad, zwarte peper, fenegriek, karwijzaad, gember, komijn, selderijzaad, piment, nootmuskaat, venkelzaad en lavas. 

Kurkuma
Dit is ook een erg fijn kruid. Komt oorspronkelijk uit India en is erg goed tegen dementie, overgewicht en ontstekingen. Ontstekingen zoals bijvoorbeeld bij reumatische klachten. Ik voeg vaak een 0,5 tl in een kop thee met wat verse munt en gember. Heerlijk! Of probeer eens de Golden Milk van Rens Kroes. Daarnaast kun je kurkuma in bijna alle gerechten wel toevoegen. Je kunt de werking van kurkuma versterken door er zwarte peper bij te voegen. Pas wel op dat je niet morst... je krijgt het niet gemakkelijk uit je kleren!

TIP: Wellicht heb je nog wel ergens pakken met wereldgerechten staan in je keuken- of voorraadkast. Kijk eens op de ingredientenlijst welke kruiden zij toevoegen (en dan heb ik het niet over de chemische smaak- en kleurstoffen of E-nummers, maar herkenbare kruiden). Haal deze kruiden in huis en maak je eigen kruidenmixen.

Welke kruiden(mix) kun jij niet meer missen? Tot de volgende blog! Op de hoogte blijven? Volg me via: FacebookInstagramLinkedIn & Twitter.

Liefs, Rachel