3 tips om met verleidingen (tijdens de feestdagen) om te gaan

 

Volgende week is het al zover: de maand december breekt aan! Officieel weer de laatste maand van het jaar, wat natuurlijk weer met veel gezellige feestdagen wordt afgesloten. Ontzettend leuk! Ik hou er wel van.

Maar waar deze feestdagen ook vooral in het teken van staan, naast het ontvangen en geven van cadeaus en het spenderen van tijd met dierbaren, is eten. Heel veel eten. Het lijkt wel alsof alles wat we vieren, gevierd wordt met eten. En dan met name zoet voedsel. Hoe zoeter, hoe beter. 

Hoe ga je om met al deze (zoete) verleidingen tijdens deze feestdagen? Want wellicht heeft die ene tante weer haar uiterste best gedaan op haar beruchte toetje of staat je favoriete zak pepernoten alweer klaar op tafel, en is het bijna onbeleefd om dit af te slaan...

Hieronder beschrijf ik 3 tips die je kunnen helpen om deze feestdagen wel met veel gezelligheid door te komen, maar niet (of minder) met al die extra kilo's, onzuivere huid en/of vermoeidheid.

1. Visualiseren
Wat wellicht kan helpen is om van te voren te visualiseren hoe die gelegenheid zich voor zal doen. Een grote kans dat je vorig jaar met dezelfde groep vrienden, familie en/of collega's één of meerdere feestdagen hebt meegemaakt. Hoe ging dat er destijds aan toe en hoe zou je dat nu willen? Waren er momenten waar je het lastig had? Bedenk vervolgens een 'plan' hoe je hier mee om kunt gaan, wanneer zo'n situatie zich voor zou doen. Wat werkt voor jou? Wat heb jij nodig?

Bijvoorbeeld: 'Als we vanavond gezellig gaan dobbelen en de cadeautjes gaan verdelen, met al die pepernoten, chocolade, speculaas en/of koekjes als snack, dan neem ik alleen een handje pepernoten.' Het is handig om te beginnen met 'Als...' en dan de situatie zo concreet mogelijk te beschrijven en vervolgens 'Dan...' formuleert, met hoe je zou willen handelen in deze situatie.

2. Plak er een ander etiket op
Stel je voor, je hebt een zwak voor patat (#persoonlijkvoorbeeld). En elke keer wanneer je het ruikt of ziet, dan zijn je smaakpapillen al getriggerd en voor je het weet heb je een zak friet gehaald. Wat mij heel erg heeft geholpen is om er 'negatief' over te gaan denken, oftewel er ander 'negatief' etiket op te plakken. Ik begon patat te zien als een té vette hap, dat gebakken is in vies en oud frituurvet, en te zacht en slap was wanneer je er een hap van nam.

pexels-photo-185400.jpeg

En ik zweer, ik heb echt minder behoefte aan patat.

3. Zorg voor een alternatief
Wat ook kan helpen is om een alternatief achter handen te hebben. In het geval van patat: Je kunt heel lekker van knolsoorten (pastinaak of zoete bataat) patat maken, wanneer je dit bakt in kokosvet of in de oven stopt. Maar in het geval van feestdagen, met veel zoete verleidingen, kun je zelf in de keuken staan en verschillende alternatieven voor pepernoten, speculaas, koekjes etc bakken. (er zijn genoeg recepten in de world wide web die een bewustere variant hebben, kijk eens op eetpaleo.nl)

Mocht je daarnaast echt je familieleden en/of vrienden verrassen met heerlijke lekkernijen die vrij zijn van geraffineerde suikers, zuivel en granen maar zelf niet in de keuken willen staan? Kijk op www.conjes-patisserie.nl. Geen sponsor, maar wel erg enthousiast!

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad! En mocht je graag meer praktische handvatten en tips willen om het jaar 2018 extra goed te startten? Halverwege december lanceer ik een E-book: "In 4 stappen naar een gezonder eetgedrag", waarin ik jou in 4 stappen begeleidt naar een gezonde start van 2018.

Tot de volgende blog! Op de hoogte blijven? Volg me via: Facebook, Instagram, LinkedIn & Twitter.

Liefs, Rachel

 
Rachel Hibma