Met welke mindset reageer jij?

Hoe reageer jij wanneer je een keer een fout hebt gemaakt? Denk je dan: ‘ach, kan gebeuren, volgende keer beter!’ of ‘jeetje, wat een stomme fout! Hoe heb ik dat kunnen doen’? Voel je het verschil? Bij de eerste gedachte ben je misschien sneller geneigd om ervan te leren en vervolgens het van je af te laten glijden. De tweede gedachte kan juist nog vaak in je hoofd blijven rondmalen, met als gevolg dat je soortgelijke situaties wilt vermijden.

Read More
Blue Monday!? 3 tips om deze dag door te komen

Het is weer zover! Vandaag is het officieel Blue Monday! Had jij er al weleens van gehoord? Blue Monday houdt in: de meest deprimerende dag van het jaar. Het is dus elke maandag van de laatste volle week van de maand januari. Dit zou te maken hebben met het feit dat de goede voornemens mislukt zijn en de vakanties nog heel ver weg lijken. Daarnaast zijn deze dagen nog donker en is de maandag voor veel mensen de eerste werkdag van de week – waar ze na een (prettig) weekend niet echt naar uitkijken.

Read More
3x tips voor het maken van een 'goede gewoonte'

Ik wil iedereen nog een heel gelukkig, gezond & energiek 2019 wensen (kan het nog ? ;-)) en dat je dit jaar weer veel mooie ervaringen mag mee maken, momenten waar je iets van kunt leren en een jaar vol nieuwe herinneringen. Ongetwijfeld zullen er momenten komen die minder als leuk worden ervaren of waar je misschien geen zin in hebt of waar je een lichte angst voor ervaart - ook die mogen er zijn.

Read More
Experimenteren met ochtendroutine (persoonlijk)

Persoonlijk ben ik op dit moment al enige tijd met een ochtendroutine aan het experimenteren (zoals je wellicht op Instagram al voorbij hebt zien komen). Dit was ook een van de doelstellingen die ik aan het begin van dit jaar had opgesteld. Ik wilde over een vast ochtend- en avondroutine beschikken, omdat dat mijn prestaties zou verbeteren. Echter, dit jaar is nu bijna om en ik vertel graag mijn ervaringen tot nu toe, welke keuzes ik heb gemaakt en wat ik verder van plan ben.

Read More
EHBA - Eerste Hulp Bij Afvallen

Wij vrouwen (en mannen ook steeds meer) zijn veel bezig met ons uiterlijk. We willen er graag fit, slank en mooi uitzien. Misschien herken je periodes van jezelf dat je veel gefocust bent op die weegschaal. Elke dag wegen hoeveel kilo’s je kwijt bent geraakt – of misschien er weer bij hebt gekregen. Teleurstellingen, blijdschap, frustratie, opgelucht en ontevredenheid zijn zomaar emoties die je in zo’n periode veelvuldig kunt ervaren.

Read More
Hoe kom je meer uit je hoofd?

Je hersenen zijn ontzettend belangrijk. Althans, wij mensen vinden tegenwoordig onze hersenen ontzettend belangrijk. Hier doen we dan het liefst ook alles mee. We denken veel na, maken plannen en voor onze studie of werk moeten we scherp en gefocused zijn. En dan heb ik het nog niet eens over al die prikkels die je onbewust binnenkrijgt via apps als Whatsapp, Facebook, Instagram, NU.nl en E-mails waarvan we ‘denken’ dat we die allemaal bij moeten houden.

Read More
Fermenteren kun je leren (incl. recept!)

Laatst had ik echt zo iets leuks meegemaakt. Ik heb namelijk geleerd om te fermenteren. Heb je daar weleens van gehoord? Vroeger was dit de normaalste zaak. Je kunt je oma(‘s) of opa(‘s) daar eens over bevragen. Fermenteren houdt in dat je groentes (of fruit) snijdt en in een weckpot bewaard met (zout) water. Dit werd vaak gedaan om groentes langer te kunnen bewaren en hiermee daadwerkelijk de winters te kunnen overleven. Vroeger waren er namelijk helemaal geen koelkasten of vriezers om etenswaren in te bewaren.

Read More
Emoties detoxen - hoe je emoties kunt loslaten

Emoties. Wie kent ze niet? ;-) Het kan je gemoedstoestand nogal flink bepalen. Het kan zijn dat een bepaalde situatie een emotie als woede, angst of verdriet oproept. Wat bepalend is, is of je deze emotie toelaat of niet. Het kan zijn dat je vooral hebt geleerd om geen emoties te tonen en vooral stoer gedrag moet laten zien. Misschien ken je de uitspraak wel: “Mannen huilen niet” of "huilen is voor mietjes".

Read More
Je eigen houding - en wat voor effect dat heeft!

In de vorige blog over onrust in je hoofd beschreef ik mijn ervaring over het effect van het kiezen voor vertrouwen in plaats van angst. Dat ik daardoor persoonlijk steeds meer kies voor vertrouwen en hoeveel rust me dat brengt. Niet meer de angst of twijfel of het wel goed komt, maar er echt op durven te vertrouwen dát het goed komt. Niet alleen het kiezen voor vertrouwen, maar ook het aanpassen van je houding kan direct een (positief) effect met zich meebrengen.

Read More
Soms kan je lichaam zelf (nog) niet ‘tot rust komen’

Om goed te kunnen blijven functioneren heeft je lichaam voedingsstoffen nodig. Deze voedingsstoffen heb je nodig om beter te kunnen focussen, voldoende energie te hebben, maar ook om tot rust te komen. Het kan namelijk voor komen, dat je na een drukke dag niet helemaal tot rust kan komen, hoe graag je dat ook zou willen.

Read More